Det finns enkla knep som gör att du som företagare kan få bättre koll på bolagets ekonomi. Genom att lära sig mer om ränta på ränta-effekten kan du bättre investera företagets vinst. Det är även viktigt att ha koll på globala börsnyheter och fokusera på försäljningen redan i ett tidigt skede.
När du driver företag är det mycket viktigt att du har bra koll på företagets ekonomi. Det är oftare lättare sagt än gjort. Det dagliga arbetet tar mycket tid och få företagare har tid att lära sig mer om företagsekonomi. Som tur är finns det några enkla tips som gör att du snabbt kan få bättre koll på bolagets ekonomi.
Ha koll på ränta på ränta-effekten
De flesta har hört talas om ränta på ränta-effekten, men desto färre använder sig av den i praktiken. Det är en ganska enkel ekonomisk princip som går ut på att även ett litet investeringskapital kan växa sig stort över tid med hjälp av ränta på ränta. Kombinationen av avkastning och tid skapar en snöbollseffekt som gör att kapitalet växer. Med andra ord växer kapitalet av sig själv över tid. Hos borskollen.se hittar du en praktisk ränta på ränta kalkylator som du kan använda för att beräkna ränta på ränta-effekten på det investerade kapitalet. Som företagare kan det vara mycket användbart när du bestämmer hur du ska investera en eventuell vinst. Även om det handlar om en relativt liten summa så kommer pengarna öka snabbare och snabbare med tiden.
Ha koll på den globala ekonomin
Hos Börskollen kan du även ta del av ekonominyheter och bolagsbevakning. Det gör att du som företagare enkelt kan hålla koll på den globala ekonomin och vad som händer på börsen. I en tid när många företag går i konkurs är det extra viktigt att hålla koll på ekonomin för att snabbt kunna göra nödvändiga justeringar i bolaget.
Fokusera på försäljningen
Försäljningen är A och O för att företaget ska överleva på sikt. Därför bör majoriteten av företagets resurser fokusera på att sälja mer. Undersökningar visar att de två vanligaste orsakerna till att startups och nystartade bolag går i konkurs är att affärsmodellen var olönsam eller att pengarna tog slut. Prioritera därför försäljningen redan i ett tidigt skede.